Friday, March 9, 2007

Storebror ser dig!

Jag vet att det är uttjatat att kritisera storebrorssamhället (Men det är väldigt aktuellt) och att 1984 bara är en bok (Men det är en jäkligt bra bok.)
Jag är ändå bekymrad över de förslag som regeringen nu lägger om utökad bevakning av privatpersoner.
Visst finns det vissa fördelar med övervakning. Ibland kan det fungera brottsförebyggande
och ibland kan det hjälpa till att utreda brott. Jag anser definitivt att vissa saker ska bevakas.
Problemet är att för stor bevakning ställer alltför höga krav på de som har hand om materialet
och om vi tittar historiskt så har makthavarna inte klarat av det tidigare.
Kalla mig cynisk men jag betvivlar att våra makthavare skulle vara så mycket bättre.

De största problemen som kan uppstå är i samband med hetsjakten på terrorister.
Det var inte alls längesedan (70-talet) som en stor grupp människor kända som (Guildford four & Birmingham six) dömdes till mycket hårda fängelsestraff (många av dem livstid) för IRA-bombningar i England. En ny undantagslag för terrorister stiftades där polisen hade rätt att häkta misstänkta i sju dygn utan uttalad misstanke eller åtal. Under dessa sju dygn torterades de fysiskt och psykiskt tills de erkände.
Deras enda brott var att de varit på fel plats vid fel tillfälle och att de råkade vara Irländare.
Båda grupperna dömdes till fängelse 1975 och de blev frikända först 1990 samt 1991.
Detta var två av de största rättskandalerna i brittisk historia och som vanligt sattes ingen till svars för det.
För inte alls längesen ville Tony Blair återinföra undantagslagarna.

Tänk dig nu att du är muslim och du skänker pengar till en välgörenhetsorganisation eller skickar pengar till en släkting i hemlandet som i sin tur stödjer terrorverksamhet. Du kanske skickar ett mail till en bekant (som utan din vetskap) råkar vara inblandad i ett terrornätverk eller kanske bara har svaga kopplingar till det. Dessa små detaljer kan slå ditt liv i spillror.
Kritiken handlar inte om att vi ska kunna porrsurfa utan att bli upptäckta eller att staten vill kolla om du vänsterprasslar med någon på nätet.
Kritiken handlar om att när folk i maktpositioner ställs inför svåra situationer och får tillgång till tvivelaktig information så använder de hellre den än de står handfallna, ibland med fruktansvärda resultat.
Den handlar också om att man kan hitta svaga misstankar hos i stort sett alla om man bara letar och vill tillräckligt.
Och jag kan garantera att de som man skulle behöva bevaka inte kommer att fastna i nätet.
Att kryptera sin e-post så att den blir nästintill omöjlig att knäcka kan vem som helst göra med en persondator och jag kan lova att proffessionella terrorister och organiserad brottslighet inte skickar känslig information okrypterad.
I en demokrati är det folkets plikt att kontrollera makthavarna inte tvärtom.
De allra flesta kommer dock inte påverkas av den nya lagen och situationerna jag målat upp kommer (om de överhuvudtaget inträffar) bara gälla några få.
Då var det Irländare i england.
Idag är det muslimer i västvärlden.
Lite spill får man räkna med...
...I alla fall så länge man själv inte råkar tillhöra spillet.

1 comment:

samson said...

Har jag sagt att jag älskar din blogg? För det gör jag. :)